FORMAT
RANCANGAN MENGAJAR (BERPUSATKAN GURU)
Sekolah:
Sekolah Menengah Teknik Alor setar
Subjek: Grafik Berkomputer
Tarikh: 04 April 2014 Tingkatan: 4 Teknologi Maklumat
Masa
: 10.00-10.40 pagi [ 40
minit]
Kehadiran:
___/ 20 orang
Topik: Peralatan Grafik Berkomputer
1.
Perkakasan
Hasil
Pembelajaran :
- Mengenal pasti peranti input serta
menyatakan kegunaannya bagi perkakasan
- Mengenal pasti jenis storan serta ciri
- Mengenalpasti peranti output serta
menyatakan kegunaannya
Objektif
Pembelajaran :
-
Pelajar dapat mengenal pasti peranti input serta
menyatakan kegunaannya bagi perkakasan
-
Pelajar dapat mengenal pasti jenis storan serta cirri-cirinya.
Bahan
Bantu Mengajar
·
Nota pada blog.
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
Catatan
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
Bacaan
doa
Perkakasan
1. Perkakasan
perekaan dan perolehan bahan grafik.
|
Guru
membaca doa bersama pelajar
Guru menerangkan
peranti input serta menyatakan kegunaannya bagi perkakasan
• tetikus
• tablet
grafik
• pena cahaya
• pengimbas
•
kamera digital.
.
|
Ketua
kelas mengetuai bacaan doa
Para
pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti.
|
Nilai:
-
Keberkatan
-
Kerjasama
BBM:
-
Nota yang telah diupload di internet.
-
Video pada blog
|
Langkah
1
(
15 minit )
|
Perkakasan
penyimpanan bahan dan
produk grafik
|
Guru
menerangkan jenis storan serta ciri
• storan
dalaman
• storan
luaran
•
storan mudah alih.
Guru
member arahan supaya membuka blog pada alamat ini http://notakomputergrafik.blogspot.com/
untuk rujukan
|
Pelajar
memberi tumpuan dan membuat catatan
Para
pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti.
|
Kaedah:
-
Penerangan
Nilai:
-
Ketekunan
ABM:
-
Papan putih, pen marker.
|
Langkah
2
(15
minit )
|
Perkakasan pemaparan produk grafik
|
Guru
menerangkan peranti output serta
menyatakan
kegunaannya
• pemapar
• projektor
LCD
• pemplot
•
pencetak (laser dan inkjet)
|
Pelajar
mendengar dan membuat catatan
Para
pelajar mendengar penerangan guru dan mencatat nota.
|
Nilai:
-
Ketekunan
Kaedah:
-
Penerangan
ABM:
-
Papan putih dan pen marker
|
Penutup
(
5 minit )
|
Kesimpulan
|
Guru
memberikan latihan berdasarkan tajuk yang dipelajari dan perlu disiapkan
dirumah.
|
Pelajar
mendengar arahan guru.
|
|
Refleksi :
Pelajar dapat mengikut arahan guru dengan baik dan
untuk mengukuhkan lagi pemahaman pelajar terhadap pengajaran yang telah
diberikan.Selain itu, pelajar juga dapat mempelajari dengan mudah dan dapat
mendengar arahan yang disampaikan dengan baik dan juga dapat menyesaikan
tugas-tugas yang diberikan dengan baik.
No comments:
Post a Comment